15 april - senaste på bebisfronten

2013-04-15 @ 14:29:59
2. Gravid
Är verkligen inne i en spännande period just nu. Äntligen händer det lite grejer som faktiskt gör det hela mer verkligt, jag har haft min "spökperiod" nu så det är roligt att man kommit förbi det stadiet och faktiskt kan märka att det går framåt och att det finns någon där inne.
 
Förmiddags-illamåendet (och även åksjukan) försvann någon gång runt vecka 13, och i samband med det så återgick jag till mitt normala jag. Jag kände ingenting och det syntes inget utanpå - mer än att jag såg tjock ut runt om bara, haha.
 
Nu har jag fått en bula, som inte bara syns framåt eftermiddagen/kvällen när jag ätit och är uppsvälld, utan nu syns det även på morgonen när jag precis klivit upp. Även om magen är betydligt mindre just då!
Jag känner allt oftare hur det bubblar till och rör sig där inne, det är verkligen en sjuk känsla men så mysig på samma gång! Ibland kan det nästan bli obehagligt dock, och då speciellt på kvällen om jag ätit alldeles för mycket till middag och är sprängmätt så jag knappt kan andas, och så ska bebbson börja bråka runt och lägga sig i konstiga vinklar! Tidigt på morgonen och på kvällen när jag har varvat ner känner jag alltid av hur det buffar och bubblar runt, och ligger jag på ryggen så kan man känna utanpå med handen om man får en hårdare buff. Mannen har missat det hittills, men det är bara en tidsfråga innan vi tajmar rätt tillfälle!
 
Jag är lite nyfiken på att veta hur mycket jag gått upp i vikt. Enligt min våg här hemma kan det inte röra sig om mer än några enstaka kilon (hade ingen exakt koll på den vågen innan jag blev gravid, har aldrig sprungit och vägt mig). Mitt första besök hos barnmorskan i vecka 10-11 (?) så vägde jag exakt 53 kg, och besöket efter var ca 3 veckor efteråt och då hade jag bara gått upp till 53.3 kg - tre hekto alltså! Nu har jag inget besök där förrän i mitten på maj så nästa vägning blir ju då, har ju växt ur alla mina jeans nu så jag vet ju att jag har gått upp, men det känns ändå inte som att det kan röra sig om så himla mycket som sagt... Vill ju inte jinxa nåt, men förhoppningsvis går jag inte upp så mycket mer än vad själva graviditeten väger med barn, vatten, boobs och allt annat, haha! Vore ju skönt att slippa massa extrakilon efteråt.
 
gr

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0