9 mars - svar

2013-03-09 @ 23:35:00
2. Gravid
Skrivet av: Derp

"detta var nog inte genomtänkt, hade det varit det hade du gjort det självklara valet att göra abort och använda preventivmedel framöver..jag menar,oansvarigt som fan att skaffa barn i dessa tider..

är nog skitkul de första 3 åren, sen får mamma, pappa och staten betala.."
 
"Om du läser tidigare uppdateringar förstår du nog vad jag menar med ordet "oansvarig" "
 
 
 
Jag vill bara börja med att säga att jag har haft den här bloggen sen 2007. Dvs i sex år. Jag var alltså 15 år när jag började blogga här.
Jag har skrivit om i princip allt mitt liv har handlat om. Hela mitt tonårsliv finns på den här bloggen. Att grunda mitt val att behålla ett barn som 21-åring, på tidigare inlägg som jag skrivit år tillbaka... Är det riktigt rätt?
 
Som min goda vän Veronica kommenterade tillbaka, så är det rätt uppenbart att du inte känner mig på djupet heller. Tror inte ens man behöver känna mig särskilt väl för att förstå att jag är en vettig, ansvarfull människa.
 
Jag kanske ska dra lite mer öppet om itt privatliv nu då, för er som känner att jag är en oansvarig kvinna?
- Jag övningskör nu och målet är att bli klar innan den 13 juni 2013 då mitt pass går ut. Vill klara mitt körkort och sen få vara höggravid i lugn och ro.
- Jag jobbar även HELTID som säljare med 18.500 kr i fast grundlön + provision, denna månaden plockade jag ut 18.300 kr EFTER SKATT. (Har man levt på 3.000 kr i månaden under min tid som arbetslös, så är det alltså inga konstigheter att leva på nån tusenlapp mer och sen stoppa undan resten inför framtiden.)
- Jag har ett speciellt "bebiskonto" som det ska sparas på nu inför ankomsten, och sen fortsätta sparas på inför framtiden då bebisen växer upp. 10.000 kr hittar du där hittills, och det kontot startade jag i februari. Räkna själv på hur mycket det kommer sitta där i september när min "soffgrupp" tittar ut (ja hujedamig, får man säga så om sitt barn?!). Räkna sen på 18 år när min son eller dotter får ta över det själv.
- Jag slutade röka för två år sen
- Har i hela mitt liv varit sparsam med alkohol (förutom när jag precis fyllde 18 men finns fortfarande de som är värre än jag var då)
- Jag har varit tillsammans i 3 år med mannen och vi bor ihop.
- Mina helger spenderas ihop med mannen
- Träffar kompisar nån dag i veckan nån timme efter jobbet men åker hem senast 19:00 då jag måste sova vid 21 pga jobbet.
- På tal om jobbet - du skulle storkna om du visste hur hängiven, engagerad och pålitlig jag är där. Komiskt med tanke på att det dessutom är företagets ledord. Jag sliter som ett djur och mitt mål varje dag när jag sätter min fot innanför dörrarna är att jag ska bli ännu bättre idag.
- Jag söker lägenheter, ringer fastighetsägare och skickar intresseanmälningar varje vecka. Detta för att vi ska ha en större lägenhet tills bebis kommer.
- Jag läser på nätet om graviditeter, jag besökte min barnmorska igår som ordagrant sa "det var väl värst vad du var perfekt, haha!" när vi gick igenom min hälsa.
 
 
Det är fruktansvärt oförskämt att skriva till en gravid människa att man borde gjort abort, att jag är oansvarig och grundar detta på "tidigare inlägg" i min blogg. Men jag förstår ju att du grundar detta på okunskap och det är ju inte så lätt att veta när man bara följt mig här. Skulle vilja säga att jag ändå ÄR en väldigt mogen och ansvarsfull 21-åring, och jag kommer göra allt som står i min makt för att mitt barn ska få en trygg uppväxt fylld av kärlek och omvårdnad från både mig och mannen. Jag läste barn och fritid på gymnasiet och min lärare där (som jag tyckte var en väldigt dryg jävel) visade sig ha lärt mig ett och annat nu i vuxen ålder och jag tror jag vet en hel del mer om barnuppfostran och hur små barn påverkas av sin omgivning än vanligt folk vet om. Mannen har två små brorsöner som han är oerhört öm och go emot.
 
Varför skulle mina föräldrar och staten försörja oss? Barnet har ju faktiskt en pappa också som kommer vara ytterst delaktig i detta. Fast i och för sig - min mamma och pappa kommer allra troligast att betala, min farmor med och även min sambos familj - du skulle bara veta hur bortskämd jag blev som barn av mina släktingar! Detta trots att mina föräldrar hade en högst ordnad ekonomi där vi bodde i villa, hade två volvo kombi-bilar och en hund. Det är ju det som är så bra med att vara barn, de blir överrösta med gåvor, pengar, sparkonton, leksaker och kläder oavsett hur mycket pengar föräldrarna har för alla älskar ju barn. Allra mest föräldrarna då, som är de som ger allra mest. Så där har du helt rätt - förutom staten då. Ser ingen anledning till varför de skulle betala för mitt barn, när det finns så många andra familjer i Sverige som verkligen har det fattigt och eländigt och lever under svåra förhållanden. Tycker de ska lägga pengarna till dem som verkligen behöver de istället, Tycker inte du det också?
 
Nej alltså på riktigt, tror man att vi skaffar barn för att någon annan ska ta hand om det så är ju det fruktansvärt. Så nu tycker jag vi lämnar den här tråkiga diskussionen och ger plats åt lite skojfriska inlägg där jag gnäller över mina gravidkrämpor som foglossning och matcravings, lite roligare att läsa va? :D

Kommentarer
Postat av: Derp

Ok. Hur försörjer din sambo sig?

2013-03-10 @ 18:35:06
Postat av: Derp

*Din avsikt är säkert nobel och fin, du måste
fortsätta att skriva din dagbok här, och bevisa att jag har fel.

Svar: Min avsikt är att vänner, släkt och andra intresserade ska få följa mig på resan till att bli förälder, så frågan är väl vad din avsikt är där du sitter bakom din skärm i sydvästra Norge och slösar dina kvällar på att läsa om hur jag och min sambo på detta "oansvariga sätt" väljer att skaffa barn? Sticker det så i dina ögon rekommenderar jag en återfuktande ögonkräm eller att du läser någon annans blogg!
Amanda

2013-03-10 @ 18:37:48
Postat av: maria carlsson, från fu och LP08 :)

håller helt med Amanda, sluta läsa hennes blogg om det stör dig så förbannat! ska du snacka om omogen/oansvarig. kranka ner på dem som inte kan uppföra sig eller plågar sina barn eller annat skit.
Amanda är en utav de snällaste jag träffat i hela mitt liv och jag kan säga att helt utan tvekan vet jag att hon kommer bli en jätte bra mamma!!! punkt slut!

2013-03-10 @ 22:53:39
Postat av: sofie Tuväng

Men jisses. Haha. Du har det ungefär lika bra ställt som jag hade. Och se min son lever och är lycklig ;) jävla rötägg som inte vet nått kan ju hålla sig borta :)

2013-03-11 @ 20:28:22
Postat av: ellia

Den där kommentaren är ju i samma klass som när man hamnar på den konstiga sidan av youtube... wtf?

Jag fattar inte hur du ens kan skapa dig en uppfattning utifrån en blogg som speglar en otroligt liten del av hennes liv. Som du kanske märker så är hon ingen storbloggare som sitter och skiter fram inlägg hela tiden eftersom hon faktiskt har ett jobb och ett hem som hon sköter samt ett socialt och givande liv vilket du tyvärr, inte verkar ha då din tid tycks spenderas åt att vara ännu en idiot på nätet.

och till amanda, min lilla rockbrud... du kommer att bli en underbar mami. Den där lilla guldklimpen i magen må just nu vara helt omedveten om hur mycket du längtar efter din skatt men jag vet att du kommer att visa din kärlek genom hela en framtid tillsammans.
Ännu en gång... ett stort grattis till denna otroliga lycka <3

Svar: HAHA åh jag älskar dig :'D <3
Amanda

2013-03-11 @ 21:15:22
URL: http://www.itsmellslikeemo.blogg.se
Postat av: Jao

Säger Grattis till lilla bebben men får nog ändå tyvärr hålla med den mindre omtyckta Derp lite i det här. Det är ju faktiskt inte så länge sedan du skrev att du typ inte gillade barn. Du har haft ditt jobb i nå´n månad och har förutom några timmar förra sommaren aldrig innan haft ett jobb. Din farmor mest och dina föräldrar har ju ansvarat läs betalat för dig tills bara för nå´n månad sen. Du klarar inte ett tandläkarbesök själv knappt så visst kan man bli lite orolig över en graviditet.Sen kan jag tycka att det är lite trist att du inte kan ta kritik utan att bli hysterisk så fort någon skriver nå´t som inte passar. Spelar ingen roll om det är av omtanke eller ej liksom. Men som sagt skrivet så önskar jag er 3 all lycka i framtiden!

Svar: Haha det som mister Derp här skrev var UNDER all kritik, och i mitt svarsinlägg på det var jag knappt upprörd - det var snarare ett upplysningsinlägg om hur det verkligen ligger till. Då skulle du se mig när jag är hysterisk ;)
Oooooooch bara utav ren nyfikenhet - vart fasen kom tandläkarbesöksgrejen in och på vilket sätt skulle jag inte klara av ett sådant besök? xD
Amanda

2013-03-11 @ 22:33:49
Postat av: Madde

Att människor inte har något bättre för sig än att klanka ner? Sen är de ju pricken över i:et när dom inte vågar skriva vilka de är. Självklart tuffa bakom sin datorskärmar. Så jävla pinsamma människor.
Skaffa er ett liv och sluta klaga på andras.

Amanda, du kommer bli en awesome mammi och det vet jag. Puss på dig fina människa:> <3<3<3

2013-03-12 @ 22:09:51
Postat av: My

Det är så lätt att ha fördomar om folk, men samtidigt ska man inte lägga näsan i blöt hur andra sköter sina liv. DET löser sig alltid! :)

2013-03-13 @ 21:30:52
URL: http://fromdepptopepp.blogg.se
Postat av: Patricia

Nu kanske det känns lite konstigt för Amanda att jag kommenterar, med tanke på hur lite Amanda och jag känner varandra.
Men att "Derp" håller på som hon gör förstår jag inte. Jag kunde inte låta bli att kommentera, för detta stör mig faktiskt!

Jag har jobbat lite tillsammans med Amanda på ett café. (Hoppas du vet vem jag är nu..)
Dem få gångerna jag träffat Amanda har hon Alltid varit motiverad till att jobba, gör sitt bästa och alltid glad! Jag fick "lära upp" Amanda lite av det jag gjorde, och det var ren glädje och ära! Amanda lärde sig mycket snabbt, och så snabbt som det gick där, går det bara om man är motiverad! :)
Ställde man någon fråga, fick man alltid en full mening som svar, och alltid i trevligt bemötande!
Har även sett Amanda på stan någon gång, och en hälsning är aldrig något hon undvikit.

Så gott folk, sluta kommentera Amanda massa negativt! Bara ni träffar henne så skulle ni inse att ni skulle vilja ta tillbaka era dåliga kommentarer!

Kör på Amanda, och lycka till med allt!
Jag läser din blogg!

2013-03-18 @ 19:27:38
Postat av: Linn aagesson

Denna derp har möjligen inte tänkt på vad en ofrivillig abort kan föra med sig? Valet måste ju kännas självklart, annars riskerar man att gå in i depression.

Och hen vet nog inte riktigt hur det är med barn då hen skriver att det kommer vara kul i de första tre åren? Uh, första året får man knappt sova, de ska matas vid strikta tider och får ofta kolik osv då de bara skriker. Det är ju vid två tre års åldern det blir kul, barnet börjar prata osv. Visst sen trotsar dem ju också men det gäller bara att vara ihärdig!

Men jag förstår att derp blir upprörd, nu för tiden ska man ju inte skaffa barn fören man är 35, allt ska vara fixat och klart. Utbildning och jobb, för herre gud inte kan man väl utbilda sig samtidigt som man har barn!!

Nä, Amanda det kommer gå bra, sure det kommer bli kämpigt emellanåt, men det är det för alla nyblivna föräldrar. Kämpa på!



Svar: Hahahah ååh du är så skön Linn! <3 Tack!
Amanda

2013-03-23 @ 07:52:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0