21 maj - haha, detta med mitt hår..

2013-05-21 @ 20:03:17
1. I'm drunk, I suppose
Får nog lov att säga att jag aldrig sett så fruktansvärd ut i håret som jag gör just nu, haha det är nästan skrattretande att se sig i spegeln varje dag! Jag har ju sen i vintras velat bleka ner mitt hår till något som liknar min egen naturliga hårfärg mer, lite askigt blond. Först hade jag inte råd, sen ångrade jag mig, sen blev jag gravid - och så dök den där förbannade frågan upp ifall man får färga håret eller inte när man väntar barn?
 
Jag beslutade mig i varje fall för att satsa på att endast fylla i min utväxt med en brunare nyans och sen låta det vara tills bebis tittat ut och då ta upp detta projektet med att bli blond igen. Sagt och gjort - utväxten syntes ju fortfarande just då men det blev inte lika tydligt. Har ju liksom sett bättre ut med två bruna nyanser bredvid varandra än att längderna varit mörkbrunsvarta och utväxten helt askblond, haha! Även att inget är att föredra. Nu har det ju dock blekts ur massa av den "utväxtfärgen" jag la i, så nu går den mer åt det guldiga hållet - samtidigt som min egna hårfärg växt ut några centimeter till. Jag har alltså tre olika färger i håret nu: brunsvart i längderna, nästan en decimeter "fejkutväxt" i guldig ton, och så min egen utväxt på några centimeter. Behöver jag ens nämna hur detta ser ut? Liknar en jävligt dålig tvärtom-ombre.
 

Låt oss göra ett avbrott och minnas fjortis-Amanda 2007. Blond. 15 år. Konstigt poserande i min dåvarande favorittisha. Ja man får skratta!
 
Jag var ju rödhårig ett tag också under 2009. Här äter jag godis på stationen - älskar min hårfärg på denna bilden men tyvärr var det bara på bild den var såhär snygg för i verkligheten var det mycket mörkare och jag tröttnade efter bara två månader och blev svarthårig igen lagom till midsommar...

Här har vi en annan bild på det röda. Som sagt - coolt på bild men såg ju inte ut sådär på riktigt.
 
Men nu skiter jag i detta med blondprojektet så länge. Nu har jag mindre än halva graviditeten kvar, och om bebisen skulle få för sig att vilja ploppa ut redan i v 38 (dvs i mitten av augusti någon gång) så är det ju inte så långt kvar, och då tycker jag att jag lika gärna kan vänta med att färga håret tills dess. Det finns ju inte några riktiga studier på hur hårfärg påverkar fostret i magen.. En sak att utsätta sig själv för det, men skulle aldrig klara av att leva med att man skadat sitt eget barn för man själv var fåfäng. Sen är det ju klart att det finns ekologiska hårfärger och sånt där när man går till frisör, men samtidigt så kostar väl det därefter också. Så äh, jag skiter i det!
 
Så nu vet alla varför jag ser ut som ett helvete i håret denna sommaren, HAHA! Men ska unna mig en klippning denna eller nästa vecka ialla fall och kapa av det rejält så hinner det mörka växa ut ännu mer. Bara bra egentligen om det kan försvinna så mycket som möjligt innan jag börjar bleka det, inte det lättaste att gå från såhär mörk till askigt blond så det lär ju ta några månader innan hela processen är klar, men fan så skönt det ska bli efter det! Slippa hålla på massa med håret. Bara kunna slänga i som en toning ibland när man vill liva upp färgen lite och orkar man sen inte eller inte har råd så gör ju inte det nåt. Längtar!
 

Kommentarer
Postat av: ellia

Det du gör nu är ju egentligen det bästa för håret om du ska gå från svart till blond.
Nu är ju jag expert på att inte orka vänta och brukar sönderbleka tills jag når det jag vill ha men jag minns när jag hade svart hår då jag var 15 och sedan ville bli blond igen... under nästan ett års tid så färgade jag min utväxt i en brun nyans och sedan så var det bara till att dra på en slinghuva, dra massa massa massa slingor som jag blekte och POFF så var jag verkligen fint blond och det såg naturligt ut.
Så håll ut, även om det känns lite tråkigt. det kommer vara så värt det.

2013-05-21 @ 22:59:55
URL: http://www.itsmellslikeemo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0