4 maj - plus & minus

2013-05-04 @ 20:29:36
2. Gravid
Vad jag uppskattar just nu med graviditeten:
 

- att alla tycker det är så roligt och intresserar sig!

- att jag mår så bra fortfarande som jag gör, grymt tacksam över detta för tror jag hade blivit galen annars

- man får extra omtanke från andra, till exempel att man inte ska bära tungt och att man ska ta det lugnt (höhö RIMMET HÖRRNI)

- de flesta av mina toppar och tröjor passar fortfarande

- att man får chans att driva lite med sig själv i denna nya situation, skoja om när man kommer vagga fram och hur stor och pluffsig man kommer vara med allt vatten i kroppen framåt slutet, samt att jag även måste pusta och stånka som Mia Skäringer gör när hon spelar gravid i "Solsidan"

- att jag fortfarande är relativt nätt och smidig i kroppen trots att det gått mer än halva tiden nu, och att jag känner mig pigg och orkar göra saker även att man märker viss skillnad mot förut. Blir ju trött snabbare men det är ändå inte så att jag blir begränsad.


Vad jag inte uppskattar med graviditeten nu:

- den obehagliga mättnadskänslan som dyker upp nästan direkt efter att man har ätit, och om man äter mindre så blir man hungrig nästan direkt igen

- att jag inte kan ha några av mina gamla jeans längre, och att även vissa leggings börjar sitta för tajt runt midjan. När kläderna stramar åt med andra ord!

- att jag har blivit helt sjukt nojjig, vilket jag inte varit tidigare. Oroar mig jättemycket för om bebisen växer som den ska och sådär, och hur den påverkas när jag är igång, och vad som är farligt och inte fraligt att äta. Hade gärna sluppit oron, tur jag har tid hos barnmorskan nu denna månaden så hon kan lugna ner mig lite!

 

Lånad bild från Frida från igår på jobbet, "ÅÅHH jag måste få ta en bild på din mage!"
Kan fortfarande inte vara seriös på bild när andra ska fotografera mig, troligtvis inget som jag kommer växa ifrån heller.
 

Och saker jag gärna vill införskaffa inom en snar framtid:

- Nya bh'ar. Enligt tips från mammabloggar är det alltså en bra idé att införskaffa amningsbh:ar redan innan bebbson ploppar ut, vilket jag känner att man kanske ska ta och göra redan nu. Kan fortfarande ha de jag har, men det är gränsfall - får ju nästan andningsproblem numera efter att jag ätit så en bysthållare med större omfång kring min växande valkropp hade ju inte varit helt fel. Helst nu.

- En barnvagn. Daah. Var tal om att vi skulle köpa en begagnad i jättefint skick av bekanta, men de bestämde sig för att behålla sin så nu har vi börjat leta så smått efter annat. Känner att nytt eller begagnat inte spelar så stor roll faktiskt, många tar ju så väl hand om sina barnvagnar idag att man kan fynda fräscha begagnade vagnar till helt rimliga priser. Å andra sidan ska man väl skaffa fler barn i framtiden så då kan det ju vara bra att göra en riktig investering i en ny vagn som man sedan har. Svårt det där. Känns dock som ett projekt någon månad framåt i tiden, men det ska ju funderas i god tid!

- Snygga mammakläder. Frida sa att hon skulle börja med en karriär som mammaklädesdesigner, det tycker jag verkligen att hon ska med tanke på H&M's fula tant-mammakläder som verkligen inte får en att längta till höggraviditetens svettiga dagar. Får nöja mig med tre storlekar för stora kläder från vanliga avdelningen tills den dagen kommer.
 
- En permobil. Tror ni kan gissa varför. Vem skulle inte vilja ha en permobil EGENTLIGEN? Ärligt nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0