19 december - när företag kopierar

2012-12-19 @ 01:02:00
1. I'm drunk, I suppose
Följer Kan Dee's blogg lite sådär halvt. För er som inte vet det så är hon en jätteduktig och företagsam tjej som är grym på att rita, och har en egen webbshop där hon säljer kläder med sina egna designtryck på. Skitbra tycker jag! Och minns särskilt i somras när hon skrev ett inlägg där Topshop - tro det eller ej - faktiskt kopierat ett av hennes verk föreställande ett kors, helt utan att fråga och sen använt det på ett linne som de sedan har sålt. Skitdåligt tycker jag.
 
Därför blev jag frustrerad när jag insåg att Kan Dee faktiskt gjort samma sak själv. Inte en - utan två gånger. Kopierat rakt av. Visst kan man bli inspirerad, men tycker inte ni att dessa bilder är identiska ändå?
 
 
"Orginalbilden", som jag snubblade över av en slump en dag när jag glodde runt på Tumblr...

Bildkälla
 
Kan Dee's målningar, den till höger då som skulle vara kopierad
 
Och efter en snabbare googling, hittade jag även detta. En tjej som uppmärksammade att djurskallen till vänster i en anatomibok är nästan exakt identisk med...
 
...Kan Dee's målning, som hon kallar "Save the animals", den vänstra bilden.
 
 
Jag vet att det är svårt osv att vara helt originell idag, men som ni ser på de andra två målningarna som hon faktiskt ritat själv, så är hon ju ingen amatör. Hon KAN ju måla, och snyggt också! Därför tycker jag det är så tråkigt när det blir så uppenbart vart hon hämtar inspirationen ifrån och kopierar rakt av med bara någon enstaka ändring. Sen om man har en bild i huvudet av nåt men inte riktigt vet hur man ska gå tillväga, och man då tar hjälp av en bok, eller en bild, man ser på internet så måste ju det kunna vara helt okej. Så länge man sätter sin egen prägel. Men eftersom hon faktiskt driver sin egen webbshop, som det dessutom går riktigt bra för och när hon på riktigt är en konstnär som gör helt galet vackra och fina målningar för övrigt, så tycker jag det förstör så otroligt mycket. Speciellt då hon i ett inlägg för länge sen skrev om att Topshop snott hennes design, hon var upprörd över det osv... Varför gör man så själv då? (läs om det här)
 
 
EDIT

Hittade detta från en frågestund på hennes blogg i februari 2012:
 
"Hur går det till när du väljer motiv? Finns det några "regler" man måste tänka på eller nåt när man säljer kläder med speciella tryck på? Till exempel att dom inte får lika någon annans design osv? Att influeras och göra det "bättre" är okej. Att kopiera är inte okej. Det jag tänker på när jag skapar ett motiv är främst "Vill folk gå runt med det här trycket?". Den som bär en t-shirt med tryck på ska kunna känna sig relaterad till vad trycket står för. När jag driver en webshop och det även är mitt levebröd så måste jag även tänka på sälj. Självklart vill jag skapa ett motiv som verkligen JAG gjort och det gör jag ju också, men att tänka på vad som är inne och vad som säljer just idag är också viktigt. Så man får baka in "trenderna" i sin egna stil."
(länk)
 
 
 
Jaa, vad säger man... Fett tråkigt bara.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har också sett att hon kopierar från andra, inte bara dessa bilder. Blev så besviken, tyckte hon var en sån duktig artist, men nu känns det bara som hon är...ja...en duktigt kopierare? Hennes "spinxbild" är också kopierad rätt av ett foto.bara googla på sfinx o "tadaa".

2013-04-27 @ 22:29:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0