24 januari - min första back

2013-01-24 @ 19:06:39
1. I'm drunk, I suppose
Ni får ursäkta att det blir väldigt mycket jobbsnack här i bloggen just nu, men det är faktiskt det enda jag gör numera föutom att sova och äta. Enformigt, men så är det! Det blir lite variation längre fram, det lovar jag er hehe... Men det är väl säkert flera som är nyfikna på hur det går för mig på nya jobbet eftersom de flesta vet hur efterlängtat detta var för mig, så jag kör på!
 
Idag kickade vi igång samtalen till befintliga kunder. Vi har fram tills nästa fredag på oss att avsluta åtta kunder var, och det är ju verkligen mjukstart då de som är uppe på fullt ska ha åtta avslutade kunder PER DAG. Så hela förmiddagen var jag grymt nervös inför det faktum att jag skulle ringa ett företag med ett värde hos oss (dock det minsta möjliga, men ändå) - vad händer om hen inte vill ha nåt? Hur bemöter jag alla hans invändningar? Hur ska jag klara av att behålla denna kunden, helst höja hans värde, och samtidigt följa strukturen i vårt säljsamtal? GAH. Sen ryckte jag upp mig och ringde, de första svarade inte men sen fick jag tala med en väldigt envis man som verkligen inte ville vara med längre. Men jag argumenterade som fan och fick till slut honom att gå med på att få sin rapport om antal kunder vi har genererat till honom via oss, så jag skickade brev till honom idag och så får jag återkomma nästa vecka och se hur han ska ha det.
 
Sen gick jag back på en, vilket kändes surt nu i efterhand när jag insåg vad jag kunde sagt till henne istället och argumenterat mera, och inte acceptera hennes nekanden. Men det är bara att köra vidare. Vår tillfälliga säljchef idag (från ett annat team, då vår chef var ledig) lyckades pränta in i våra huvuden att det inte göööör nåt om man förlorar en kund, för det kommer vi alla att göra snart ändå och särskilt i början. Att vi ska se det som övning och att det är nu vi lär oss, utbildningen är ju inte alls som verkligheten och man behöver möta problemen själv för att klura ut hur man ska lösa dem nästa gång. Och det känns bra. Det var nån som sa att det viktigaste är att våga misslyckas, och det känns som att jag äntligen lyckats ta åt mig utav det och bara köra på. Så det ska jag göra nu!
 
Imorgon ska vi dock ha utbildning hela dagen i ett datorsystem, för den systemutbildningen vi gick var minst sagt kass - eller, snarare utbildaren var kass. Sen att själva systemet är krångligt i sig själv, men jag lärde mig mer på de korta minuterna folk har fått visa mig hur man gör än vad jag gjorde under en hel dag på utbildningen. Så det tyckte säljcheferna att så kunde vi inte ha det, och ordnade därför en ny utbildning till oss och det känns toppen. Nu kanske man kan registrera en kund själv utan att behöva be andra om hjälp, haha!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0